هواشناسی کلهر

جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۰۰ ب.ظ

پیش بینی هفته آینده و ایام نوروز

* سیستم بارشی که در روزهای گذشته باعث بارش برف و باران گسترده در بخش و سیعی از کشور شد، در حال خروج از مرزهای شرقی کشور است. کاهش دمایی شدیدی در اثر ریزش سرما به منطقه همراه این سیستم رخ داده است به طوری که دمای نیمه شمالی کشور به شدت زیر نرمال است. به تدریج از فردا از سمت غرب کشور دمای هوا افزایش خواهد یافت به طوری که در اواخر هفته بعد دماههای  بالای نرمالی خواهیم داشت.

* از روز یکشنبه با نفوذ موج ناپایدار جدیدی به مرزهای غربی و شمال غربی کشور شرایط برای ایجاد ناپایداری دوباره در این مناطق فراهم خواهد شد و بارشهای در روزهای یکشنبه تا دوشنبه در برخی مناطق غربی کشور ایجاد خواهد کرد. این موج هر چند در اواسط هفته، باعث بارشهای خوبی در زاگرس جنوبی مثل استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد ولی پتانسیل بارشی آن در مناطق غربی کشور کمتر از موج روزهای گذشته خواهد بود. با عبور این موج در روزهای پایانی هفته بعد، برای مناطق غربی کشور بارش چندانی  رخ نخواهد داد ولی برای مناطقی از شمالشرق  و تا حدودی شرق کشور همچنان انتظار بارش و کاهش دما ناشی از عبور امواجی در این مناطق وجود دارد. 

* در اوایل هفته دوم ( حدود روزهای 7 و 8 فروردین) سیستم بارشی دیگری به غرب کشور نفوذ می کند. شرایطی که الان در الگوههای جو برای آن زمان پیش بینی شده است نشان می دهند این موج می تواند باعث بارشهای بسیار خوبی در بیشتر مناطق غربی کشور بشود. به علت زمان زیاد باقی مانده، تعیین روز یا روزهای پیک بارشی و  اینکه چه مناطقی بیشترین سهم بارشی از این سیستم می گیرند، در زمان حاضر خطای زیادی دارد و به دلیل تغییر فصل امکان اینکه پیش بینی ها دستخوش تغییرات زیاد شوند وجود دارد.(اطلاعات تکمیلی در مطالب بعدی )

*** در مورد پیش بلند مدت فصل بهار، همچنان اسقرار و تداوم شرایط النینو تا اواسط فصل بهار در نظر گرفته شده است که با اثر دادن سایر شاخص های دورپیوندی تاثیر گذار بر روی آب و هوای مناطق غربی کشور، بارشهای  نرمال تا بیشتر از نرمال برای این مناطق قابل انتظار است. در 6 ماه گذشته میزان بارش رخ داده در بیشتر این مناطق بیش از نرمال یک سال بوده است و با توجه به بارشهای خوب پیش بینی شده برای هفته های دوم تا چهارم فروردین، این مناطق شرایط ترسالی خواهند داشت که از سال 1383 به این گستردگی سابقه نداشته است. البته به دلیل ماهیت گرم زمستان 1394، درصد کمی از بارشها به صورت جامد رخ داده است و با توجه به خشکسالی های مکرر سالهای گذشته، این شرایط به معنی از بین رفتن آثار تغییرات رخ داده در اقلیم این مناطق نخواهد بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی